Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

fredag 14. januar 2011

FOTO-FOKUS 2

Foto-fokus er moro! Vi NIB-jentene fikk mange gode tips av Mi-rachel i går. Måtte google "negative space", i tillegg skal vi å bli bedre til å skjule uønskede elementer i bildene:)

I dag kommer Heidi - FRU FLY - med sine tanker om foto. Mye å lære her, i tillegg til at hun har mange nyttige innlegg på sin blogg. Takk for at du deler, Heidi!

Motiv!
Hva som er et godt bilde, kommer an på øyet som ser. Likevel tror jeg at det er en del faktorer som gjør noen bilder mer spesielle enn andre. For meg begynner et bilde med en idè. Som blogger tenker jeg ofte på bildeserier og tekst i sammenheng. Det kan være en farge, en historie, et lys, eller en stemning jeg vil ha frem. Og en god del av resultatet ligger i forberedelsene. Jeg tenker gjennom bildene først, fra meningsinnhold til farger og teksturer. Jeg tar som oftest flere bilder med ulike avstander slik at jeg kan se på forskjellige utgaver av samme motiv før jeg bestemmer meg for hva jeg vil beholde. IfraLahell tidligere hatt noen fine innlegg på NIB om styling som er verd å se på. Inspirasjon finnes over alt, men prøv å gjøre dine bilder unike. Inspirasjon til interiør finner du like godt (eller bedre) i naturen eller på museumbesøk som i interiørblader. Jeg liker å finne uvante motiver eller skape stemninger som er spesielt for akkurat mine bilder. Det å ’tenke ut av boksen’ gir mer spennende og interessante bilder.



Lys!
Lyset er virkelig din viktigste venn eller største fiende når du fotograferer. Jeg synes ikke nødvendigvis at man trenger å følge så mange regler når man tar bilder. Jeg tar ofte bilder i motlys, og rett mot solen. Bruker lyset som en effekt, får lyset til å skinne gjennom objektet, eller gi stemning til bildet. Noen ganger kan slike effekter gå på bekostning av den tekniske kvaliteten ved bildet, men det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Det spørs også hva du er ute etter, om du vil vise objektet på penest måte eller vil du formidle en spesiell stemning? Det kommer også an på om det du skal ta bilde av er mulig å flytte eller ikke. Fotografering av fast interiør kan være ufordrende i dårlig lys. Når du ikke kan flytte interiøret er lysforholdene som de er, og det er lite å gjøre med mindre du vil bruke blitzutstyr. Jeg anbefaler en enkel ekstern blitz, det gjør det mulig å ta bilder i dårlig lys, men gir mykere lys enn med vanlig blitz. En god investering som alle klare å lære seg og bruke. Det finnes også veldig gode objektiver som er lyssterke (trenger mindre lys), f.eks. er 50 mm 1, 4 er et glimrende objektiv med bl.a. denne egenskapen.Videre kan du kan flytte deg selv for å få best mulig lys. Beveg deg og ta et par prøvebilder slik at du ser hvordan lyset faller.



Fotografering av objekter som kan flyttes!
Hvis det du skal ta bilde av kan flyttes, er det atskillig enklere i forhold til lys. Bli kjent med huset ditt; sjekk ut hvor det er best lys og mest nøytral bakgrunn. Jeg kjenner etter hvert huset mitt så godt at jeg vet hvor det er bra og dårlig lys. Jeg tar ofte bilder fra de samme stedene, men jeg skifter bakgrunn. Hvitbalanse, vegger og gjenstander reflekterer farge. Vi hadde for eksempel røde yttervegger som reflekterte, og påvirket fargen på bildene inni huset. Hvis du ikke gjør som oss (som malte huset;), kan du også sette opp brett, lerret eller andre ting for å få andre bakgrunner eller en roligere bakgrunn. Mye bra og effektivt fotoutstyr er billig bl.a. på Ebay.

Vinkler!
Gå vekk, zoom inn, gå nært. Legg deg ned eller stå oppå bordet. Ofte er det de uvante vinklene som gir finest effekt. Prøv å se nye, interessante vinkler. En vase med blomsterbukett i har blitt fotografert i den uendelig, spør deg selv om hva som skal gjøre ditt verd å se på? Kanskje et uvanlig utsnitt, en spenstig fargekombinasjon eller lys som faller på en spesiell måte? Alle bilder kan selvfølgelig ikke være nyskapende, men hver bilde kan bli unikt.



Fokus!
Jeg jobber og leker stadig med fokuspunktet. Noen ganger har jeg fokus foran på bildet, andre ganger er bakgrunnen i fokus, det kommer an på hvilken effekt jeg ønsker meg. Du vet det sikkert; men man kan bestemme fokus ved å trykke knappen halvveis ned før du tar bildet. På den måten styrer du fokuset der du vil. Ved å sette deg inn i kameraets blenderverdier, kan du justere dybdeskarpheten og fremheve fokuset.



Redigering!
Etterarbeid med bildet kan utgjøre veldig stor forskjell og forbedre det betraktelig. Du kan velge effekter ut fra utrykket du vil skape, enten det er mest mulig naturlig eller mer kunstnerisk. Uansett kan et bilde stort sett forbedres ved noen enkle grep. Bilderedigeringsprogrammer jeg kjenner og har vært fornøyd med, er Picasa, Photoscape - og selvsagt Photoshop med sine uttallige muligheter. Etter at jeg skiftet til Mac bruker jeg kun Photoshop og har laget noen ’oppskrifter’ på dette i bloggen min her. Man må imidlertid være oppmerksom på at alle bilder er ulike, og følger man samme oppskrift på to ulike bilder, kan resultatet likevel bli ganske forskjellig.



De funksjonene jeg bruker aller mest er ’hue/saturation’ (demper/ forsterker farger) og ’curves’ som justerer både metning, kontraster lys og skygger. Jeg bruker også hyppig ’exposure’ (justerer eksponeringen), ’reduce noise’ (demper støy), ’sharpen’ (gjør bildet skarpere)og ’photofilter’ (justererer temperatur). I tillegg bruker jeg en del ’actions’ (ferdig programmerte prosedyrer) som gir virkningsfulle effekter. Googler du, finner du et endeløst antall videoer om dette og andre funksjoner i Photoshop. Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve deg frem med redigering, det gjør foto enda gøyere!

Hilsen Heidi - FRU FLY -

19 kommentarer:

Elin | Draumesidene sa...

Takk til superflinke damer som deler av erfaring! To av mine yndlingsbloggarar!

Klem E :)

MODERN COUNTRY sa...

Veldig Godt forklart, med flotte tips og enda flottere bilder !!

Aina

*sne* sa...

Flotte og inspirerende tips :D

Turid sa...

Tusen takk for veldig mange bra tips! :-)

Den gode feen sa...

Tusen takk for knallbra tips. Kjenner meg inspirert til å knipsa bilder i dag - berre synd at dagslyset skjuler seg bak mørkegrå skyer :) God helg klem frå Linda

Susanne/Changes sa...

Kjempe masse goe tips!!
Tusen takk! Komme godt med når me har kamera men ingen anelse koss ein ska bruka det :-)

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Tusen takk for nyttige tips!
Ha en fin lørdag...

KLEM fra Hanna

ANETTESHUS.COM sa...

FLOTTE tips og NYYYYDELIGE bilder!! Flinke Heidi:))

Klem klem
Anette:)

FruLisa sa...

Gode tips:-)

Love Peace Pionies sa...

så bra heidi! takk for gode tips!
kjempefine bilder:)

Pia sa...

Flotte tips! Og flotte bilder!

mi-rachel sa...

meget bra tips,heidi!
det bildet med jenta di på tå...helt nydelig!

Unknown sa...

Takk for mange gode tips Heidi!
Mange flotte bilder her, liker de 2 første spesielt godt.

Eldrid sa...

Takk for mange gode tips! Det er så fint å kunne lære seg mer.

Genial ide og dele det her inne på Nib med alle lesere, tusen takk nib stab!!

:)Eldrid

Ved leilighet sa...

fine tips! bruker du raw-format eller synes du det holder med jpg?

Ingunn sa...

Taaakkk for tips.

God helg videre.

Bettum Villa sa...

Ja, her var det mange flotte tips som jeg alltid prøver å følge, men det er ikke alltid like lett. Å ta bilder er rett og slett en kunst!

Takk for tipsene.

Klem Madelén

Unknown sa...

Flotte tips, og nydelige bilder.. som alltid :)

Camilla sa...

Dersom man er så heldig å bruke Adobe cs pakken så kan jeg anbefale å brue Bridge og så åpne bildene i Camera raw. Herlig å justere der. :) Bare et lite tips. Kjempefine bilder. :)