Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

søndag 19. februar 2012

Roadtrip: Med historie i tømmerveggene

Det har huset både bygdas første jordmor, landhandleri, postkontor og ikke minst vært klubblokalene til Bandidos. Nå er den 340 kvadratmeter store herligheten forandret til det ugjenkjennelige, og en driftig familie på fire har tatt plass. Vi har vært hos Monica Bromseth, som sammen med mannen Even og barna Milla Karlotte og Ludvig valgte å ta fatt på den møysommelige prosessen med å forvandle huset til reneste himmelrik.


Rekk opp hånda de som kan se for seg en stor teglsteinsbar med en gjeng motorsykkeldudes i skinnvest hengende her? Jepp, sånn var det da Monica og Even tok over huset. Sjarmen fra 1800-tallet var godt kamuflert, men med en solid dose energi, pågangsmot og erfaring har det gamle huset på nytt fått vise personligheten sin. Landhandleriet er gjennoppstått!


Monica Bromseth, eller Karlotte som vi kanskje kjenner henne best som? I bloggen KARLOTTES HJEM skriver hun på sin direkte, lune og humoristiske måte om seg selv i tredje person, og her får vi blant annet stifte bekjentsskap med for oss nye begrep. Eller har du vært borti KUPPHORA noen gang? Anbefales varmt!


Peisen skaper et naturlig skille i det store allrommet, og kan nytes fra både kjøkken og stue.
Sofaen er Ikeas Stockholm, og bordet er et gammelt slakterbord. -Vi prøver å redde fine ting fra komprimatoren på dynga, i bruktbutikker og gjerne på små loppemarkeder hvor folk ikke helt vet hva de selger. Da koser jeg meg, smiler Monica.


Kurvmøblement fra Riviera Maison sammen med Jieldelampe og hodeskallepute sikrer kosekroken.

Her ser vi inn i kosekrok nummer to. I en deilig Ektorp hjørnesofa fullstappet med puter fra blant annet Day Home og Tine K slapper familien av. Legg merke til det fine gulvet i sibirsk lerk. Det skaper det samme uttrykket som hvitoljet furugulv, men er en hardere og dermed mer robust tresort å bruke til gulv.




- Jeg er veldig glad jeg ikke malte skapet i min shabby periode, forteller Monica. Jeg synes det er naturlig slitt på de helt rette stedene, og synes det er spesielt å tenke på hvor mange ganger det er blitt åpnet opp gjennom årene.

Inn denne døra ligger en liten forlengelse av kjøkkenet hvor blant annet husets espressomaskin står. Den stammer fra tiden Monica drev kafé i Oslo sentrum, og gjør at gjester alltid får den perfekte kaffe.

Kjøkkenet er et sortbeiset Mano fra Kvik, det perfekte kjøkkenet til den litt rå og industrielle stemningen Monica ønsker å ha.

Rundt det 3 meter lange, robuste trebordet står franske, hvite kontraster i form av Tolixstoler.



Even og Monica har flere festlige historier om hvordan de har sikret seg bruktmøblene i huset. Deres felles teori er at gamle, fraflyttede hus uten vinduer, bare må inneholde noe bra.
- Det var en gang vi hadde oppdaget et slikt hus, og jeg var helt besatt av tanken på å hva som kunne være der, ler Monica. Vi lot derfor bilen stå på, mens vi i stummende mørke listet oss frem til huset i flip flops, plumpa i leire og endelig kom oss inn for å se om vi kunne finne noen godbiter.


Pus er også med! Her leder trappen opp til andre etasje, som gjennomgår full renovering i disse dager. Rett frem ser vi den romslige gangen.


Industrielle skap med masse patina og god plass i gangen!


Monicas har et lite kontor i glassverandaen, en deilig forlengelse av stua som leder ut til terrassen. Med vinduer på alle vegger, er det et unikt lys i det lille rommet.


Her og flere andre steder er tømmerveggene bevart, noe som er med på å gi huset enda mer karakter.


Monica har tapet opp livsmottoet sitt på veggen, slik at det er tilgjengelig hele tiden der hun sitter og jobber. Noe å ta med seg for oss alle!

Takk Monica for at du åpnet det fantastiske hjemmet ditt for oss!
Har du lyst til å lese mer om Monica lagde vi en liten teaser HER.

Har du lyst til å se bilder fra våre tidligere roadtrips?
HER ligger artiklene fra turene våre til Kjerstis Lykke, Ideas to steal, Theas Mania, Mias Landliv, Hello House, Sukkertøy for øyet, Consept Constance, Designhund, Sne, Kasparas Regnbue, An-Magritt, Re:Signert og Prydelig.

Roadtrips skal være et uhøytidelig møte med bloggere og deres hjem, hvor vi viser hjemmene slik de er. Real homes - real people! Her viser vi hele rom uten medbrakte stylingprodukter, og stemningsbilder fra dagen vår. Vi håper dere liker konseptet! Ta gjerne kontakt på norskeinteriorblogger at gmail dot com hvis du har et hjem som flere bør få se.

32 kommentarer:

KROnPRINSESSENE sa...

Ååå, vet ikke hva jeg skal starte med å si!
FANTASTISK alt jeg ser. Herlige slitte elementer, bjelker til å dåne av og fikk lyst til å slenge meg nedpå med ett blad både i den ene og andre kroken ;)
Flinke Monica!
Roadtrip er SÅ gøy ;)
Klem May Helen

Min Lykke sa...

Noen ganger blir man rett og slett forelsket i et hjem - det ble jeg nå! Fantastisk fint, koselig og lekkert, wow!!
Klem fra Kristin

Maylen Bertelsen sa...

Har ikke ord... For et UNDERBART hjem!!!

Maskinistfrua sa...

Ja hva skal man si:) For et fantastisk flott hjem!! Mange nydelige skatter de har klart å samle sammen:)

Photo-Me-Life sa...

Et hjem med det jeg kaller for SJEL :) Flott

Anne Grete sa...

Helt fantastisk det hjemmet!! Og Monica er jo bare den skjønneste :)

Noatunfrua sa...

Wow... Dette er det vakreste hjemmet jeg har sett på lenge!! Rett og slett FANTASTISK! Takk for titten :D

Chilli Charm sa...

Herlige landhandleriet og nydelige bilder!! Enda bedre live (om mulig!) da man også får se fasade av huset, det kule betong badet, samt den herlige kokesonen på kjøkkenet. Love it all! Mon tro om Martas engler viser seg i bildet tatt i mot gangen. Katta stirrer fælt synes jeg, men det er kanskje bare Hells Angels? Mener jeg hørte noen skumle lyder sist jeg lå der ;-)

Klem fra Chilli Charm...(som skal se åndenes makt nå)

Tone sa...

Nydelige, råe, fantastiske inspirasjonsbilder !!
Tone

Sommerjenten sa...

Jeg elsker hjemmet hennes! Nydelig! Og Karlotte var jeg så heldig å få treffe på bloggtreffet før jul, super dame! :)

Lisette sa...

Elsker Karlottes hjem, og hun er som sagt tidligere en herlig og varm måte og skrive til deg på. Stilen er gjennomført, og landhandleriet er fantastisk. Får en god følelse når jeg ser på bildene, og kjenner at det har vært mange ulike mennesker som har bodd der, og det er nettopp kanskje det som skaper sjelen i huset deres. Fin fin blogg, karlotte!

Karlotte sa...

Så morsomt å se hjemmet vårt gjennom deres fine linser jenter!! Tusen takk for alle fine kommentarer her.
Even og jeg har diskutert litt...kan det være Solveig i stripete genser og lang lukkertid som er forklaringer på siluetten i bildet med katten?! Eller er det bygdas første jordmor som er tilbake;-) Takk for besøket- var superstas å tilbringe dagen med dere herlige frøkener, klem klem

Hannele/Täyttä Elämää sa...

En virkelig vakker hjem!

NIB sa...

Hahaha, det har vi faktisk ikke lagt merke til før. Men ja, det spørs vel om det ikke bare er Sol som er ute og flakser;-)
Hehe, nå fikk jeg meg en god latter :D Nå kan vi jo ikke akkurat ta det bort, heller?

:) AH

Unknown sa...

Monica har det bare så utrolig KULT hjemme:) Hun er såååå flink!

Og hun er like hyggelig som huset er kult, et er jo det flotteste ♥ Var så heldig og dele bord med henne på Fabelaktige bloggtreffet - herrrlig dame!!

Anonym sa...

Hehe... Må også le litt av kommentaren
her over gitt... scary pic :D *Ler*

Dette var i alle fall et nydelig hjem!!
Lekre lekre hjemmet...
Utrolig masse flotte detaljer
som treffer meg rett i hjertet!

-Ida-

Vigdis sa...

Så lekkert! Dette er et hjem og ikke et museum. Fantastisk!

Vigleik sa...

For et flott hus og lekre detaljer.

STYLIZIMO sa...

Virkelig et nydelig hjem med masse personlighet og varme. Jeg elsker alt jeg ser.
Nydelig bilder er det også.

Takk for titten :)

God ny uke alle sammen!
Klem Nina

Marit sa...

Lekkert, lekkert og utrolig tøft! Jeg sier som Nina over her - jeg elsker alt jeg ser.

Martes atelie` sa...

Rååålekkert og unikt! Blir helt matt av den gjennomførte stilen i hele huset!

Hege Morris sa...

wow kjempestilig! Vakkert! Så mange flotte detaljer.
klem Hege

Unknown sa...

For et nydelig hjem, fantastisk!
Takk for titten :)

Maria sa...

Det er det mest fantastiske hjemmet jeg har sett!! Stum av beundring!! :oD

fialka012 sa...

(⁀‵⁀,) ✿
.`⋎´✿✿¸.•°
✿¸.

Hos Jorunn sa...

Gjennomført lekkert ned til minste detalj! Her var det mange flotte skatter, en herlig blanding av forskjellige stiler....sprekt og tøft stylet..tøffere enn toget faktisk:)

Ann sa...

Åh guri så mye lekkert!! Fantastisk flotte kontraster mellom nytt og gammelt, så mye vakker patina, spennende detaljer, herlige fargevalg og kombinert med mange vinduer, ekstra takhøyde, lys og volum! Tvers igjennom helt nydelig!

Klem, Ann,
Glassveranda.

hviit sa...

Monica! Hvis du serverer te, tar jeg med resten! Nå har jeg herved invitert meg selv:) Klem Linda

Svenngården sa...

Jeg eeelsker det!
Fineste hjemmet asså :)

chili og kjærleik sa...

Åh, nydeleg nydeleg nydeleg! Det grove stovebordet er til å dø for! *hjartesukk*

Små gleder sa...

elsker stilen!

Ann-Mari Enger sa...

Hei.

Utrolig smakfult og flott!! Jeg holder på med interiør selv som jobb, mye av det samme, men måten du har satt ting sammen var helt nydelig! Jeg fikk mange tips,pusser ned og maler opp igjen gamle møbler som blir kastet i vår gjenbruksstasjon. Mye gammelt blir kastet eller levert inn til oss! Stor bruktbutikk har vi og med en nyåpnet redesign avdeling har vi det kjempe flott. Kom gjerne på besøk, eller ta kontakt på fb Miljøhuset gnisten as/attføringsbedrift i Hakadalen. Vi kanskje kan utveksle ideer?? Jeg må se på siden din en gang til, ble så glad av alt jeg så....flink du, og god smak. Ann-Mari Enger (er på fb om du vil sende en meld.)