Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

tirsdag 24. mai 2011

Loppedilla

Da har det gått nesten en måned siden Fjeldborg-Ingrids forrige Loppeinnlegg. Selvom de største og kanskje beste loppisene nå er over er det jo egentlig nå moroa begynner. Loppe makeover! Det er moro det!

Denne gangen vil jeg vise hvordan du kan få et "vanlig" loppemøbel til å skinne litt ekstra!
Teakmøbler er det som regel flust av på loppemarked. De aller fleste er godt holdt, har et enkelt formspråk og er ofte av ganske god kvalitet.

Vi trengte en kommode, og kuppet denne med fem skuffer, for en skarve hundrelapp.
Når jeg maler teakmøbler, maler jeg som regel hele møbelet, men denne gangen valgte jeg å beholde selve kommoden i sin opprinnelige farge, mens skuffene er malt og tapetsert, noe som gir et lekent uttrykk og en kul kontrast mot treverket. Blir jeg lei teaken, kan jeg alltids male over denne siden. I såfall velger jeg nok hvit høyglanset maling, feks Bengalack.

Dette trenger du:
Kommode, salmiakk, grunning, tapetrester (gjerne forskjellige mønstre), tapetkniv, målebånd og linjal, tapetlim, maling i forskjellige farger, pensel og eventuelt en liten rulle.

Slik gjør du:
Start med å vaske grundig med salmiakkvann, og la tørke. Mal så skuffene med heftgrunn, la tørke (dette går fort) og sett i gang å male!

Jeg valgte å male tre skuffer, mens to skuffer fikk tapet på. Hver skuff fikk to strøk maling, og på de to skuffene som skulle tapetseres, malte jeg håndtakene før tapeten skulle settes på.
Tapetseringen er litt knotete pga skuffehåndtakene, men med litt tålmodighet og en skarp kniv, går det! Jeg kuttet vekk tapeten rundt håndtakene etter at tapeten var målt til og limt fast til skuffen, noe som fungerte helt greit. Vent til alt er helt tørt før du setter skuffene inn i ønsket rekkefølge.


Fargekodene på malingen jeg har brukt:
(Lady interiør/tre glansgrad 80)
Lys turkis S0520-B70G
Lys, lys blå (i midten) S0510-B10G
Lyseblå S1020-B10G
Tapeten er fra Retrovilla.

Lykke til med å forvandle loppekjøpene dine til helt unike møbler!

Loppeklem fra Fjeldborg-Ingrid

27 kommentarer:

designhund sa...

den ble nyyydelig, Ingrid!

Scandinavian Retro sa...

Kjempefint!

Marit sa...

Lekkert! Utrolig hva maling, tapet og en stor dose kreativitet kan gjøre med et gammelt kjedelig møbel. Du er skikkelig flink!

KROnPRINSESSENE sa...

Helt nydelig og fargene er helt etter min smak :)
Liker miksen av original, maling og tapet bruk.
Flinke Ingrid!
Klem May Helen

Beate sa...

Herlighet så fantastisk! *dritmisunnelig*

Datt sa...

Nyyydelig! Jeg liker så godt at det er beholdt litt teak sammen med deilige farger og tapet! <3

Unknown sa...

Kjempestilig!
Liker at du har beholdt tre-ramma!

Signe sa...

Helt herlig, og nydelige farger til å bli glad av :)

Vigdis sa...

Den ble skikkelig lekker!
og innlegget kom som bestilt nå: http://vigdisalbum.blogspot.com/2011/05/den-lille-skrivepulten.html

Camilla sa...

Superfin! Kjenner jeg blir pittelitt misunnelig :-)

Monica fra Moxas Univers sa...

Den kommoden ble utrolig lekker! Jeg fant en lik kommode på noe som heter gratisbutikken her ved meg i fjor sommer, men jeg fikk den ikke med meg hjem. Da jeg kom neste uke var den borte. Holder på å male en sjenk i teak i lys blå nå. Håper den blir like snasen som kommoden din!

ReDoir sa...

Utrolig flott og lekent!

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Elsker den! SÅ vakker! FLINK du er!

JunePune sa...

Ble jo kjempekult!
:D

Anne Lise Johnsen sa...

oi oi oi... den ble superfin - fine farge og materialkombinasjoner!!

Anonym sa...

NYDELIG! :)

Min Still By Maia sa...

Det ble UTROLIG fint! Elsekr den grønne fargen.

Kari sa...

Hvorfor, hvorfor hvorfor må dere MALE alle disse flotte teakmøblene? Kan dere ikke male noe som ikke er av edeltre i stedet? Det å male over noe som er laget av en truet tresort på dn måten, er en skam. Og de fleste møblene er laget med kun teakfinér, så man kan faktisk ikke få teaken tilbake heller, da fineren er så tynn at den vil bli ødelagt når man pusser av malingen.
Det dere gjør, er en uppprettelig skade på et flott møbel laget av en flott tresort. Teak er såpass veridfullt, at man burde heller ta vare på de møblene som er laget av det for fremtidige generasjoner, og på den måten gi de muligheten til å ha teakmøbler uten å måtte hogge ned mer regnskog.
Tenk litt miljø da folkens!

Jaszmurka sa...

Beautiful makeover! :)

"En Vintage Drøm" sa...

Veldig nydelig og herlige farger!! Jeg har egentlig ikke blitt helt fortolig med disse formene på tapene, men dette var harmonisk og rolig å se på.. friskt pust.. var det! klem

mi-rachel sa...

alt Ingrid tar i blir sååå fint!!!

Lottemora sa...

Så lekkert. Jeg er ikke spesielt glad i retro/teak/mønster, men dette var faktisk råfiiint. Ha en fin dag, hilsen Lottemora

NIB sa...

Hei Kari!

Vi tenker at de som eier møbler kan gjøre akkurat hva de måtte lyste med de - særlig hvis de er kjøpt på loppis? Da har allerede noen vurdert møbelet å være såpass lite verd at de ønsker å gi de bort, til noen som kan ha mer nytte av de. Feks til herlig oppussing! Jeg er mer bekymret over de teakmøblene som går rett på tippen:)) Solveig

missM (Hverdagseventyr) sa...

oi, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Dette ga meg litt sånn skrekkblandet fryd. Jeg er egentlig litt "imot" at man skal male over og "ødelgge" slike fine gamle teak møber, hvertfall når de er i så god stand. Og serlig disse hvit stil folka som skal bleke hele verden.

MEN, når det er sakt, så synes jeg jo dette var utrolig kult. Så friske fine farger, og at du har beholdt litt av teaken på sidne! KNALLFINT :D

fru Dyregod sa...

Den ble kjempefin! Kari: Slike kommoder finnes jo i alle hus med beboere over 60 år. Det finnes med andre ord hauger og lass av dem, så at noen av dem blir re-designet er ingen katastrofe. Masse teak-møbler kastes på søpledynger, det er mye verre.

Anonym sa...

I really love that before and after :) you did a great job and the result definitely looks very fresh.

Greetings holiday apartment london

Johanna sa...

Krativ ide men jeg liker nok den orginale teak varianten bedre..

Om jeg hadde gjort annet enn å oljet den så hadde jeg malt ramma i sort eller noe.