Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

fredag 2. januar 2009

Julen er snart over og vi tør å spørre: Er julen blitt FOR stylet?

Aller først starter vi opp med blanke ark i 2009, og legger ned forumet. Det var gøy så lenge det varte, hihi. Takk til alle som la seg inn. Så rett over til noe annet:

Vi har fått en mail fra en leser som hadde et interessant diskusjonstema til oss:

Er julen blitt FOR stylet?

Hun har lest Kjetil Rolness i Dagbladet, som blant annet sier: at julen SKAL være nostalgisk, og er en høytid en slett ikke kan modernisere eller style. "For interiørbladenes «trendy» jul er en ren nei-estetikk: Pynt ikke med rødt og gull, men med sort, sølv, hvitt og til nød lilla."

Hva syns NIBs lesere om dette? Blir barnas pynt henvist til kjellerstuen, og tar du frem mors strikkede nisser fra 80-tallet til jul? Syns du det er viktig med den gamle pynten og tradisjonen, eller er det like bra å style etter moten?

Og i alle dager: driver ikke Rolness med den største 'min smak er den eneste rette' estetikken, når han skriver at julen SKAL være nostalgisk? Hva syns du egentlig om dette?

Ps: På NIB holder vi en hyggelig tone, så alle føler seg velkommen i debattene:):)

28 kommentarer:

Mia, New Room Interior sa...

Julen kan være nostalgisk i hvitt og den, med gammeldagse søte engler, en gammel kjelke og mormors skøyter til pynt...?! :-) Ungenes pynt får egne plasser, jeg synes arbeidet de har lagt i det, fortjener å vises frem-de er jo så stolte av det! :-) Alle må få pynte etter sin smak, og den er jo som kjent delt.. Og endrer seg innimellom.. Ha en fin kveld folkens, jula mi er allerede ryddet i kassene igjen, men den var hvit... ;-)

Nooria sa...

Jeg vet ikke om julen må være rød... ja når kom egentlig rødfargen som julefarge, har jeg lurt litt på i julen? Selv har jeg pyntet med mye hvitt, sølv, engler, julekrybbe, gamle noteark, sink, ull, masse lys og et lite Jesusbarn i borddekorasjonen, og hva kan vel være mer julete enn det?

Men om det er sånn at man bytter ut julepynten hvert annet år, så blir det jo ikke noen tradisjoner, og det synes jeg virker trist.

prinsesselinn sa...

hversin smak , hver sin lyst...
min er en salig blanding av nytt og gammelt, arvet og nytt , og laget og kjøpt,
det viktige for meg er at jeg finner min egen personlighet i det...
ha en vidunderlig helg alle sammen...

Anonym sa...

Det jeg syntes er viktig hos oss, er å ta frem den julepynten barna er vant med fra de var små.
Tradisjoner er viktig.
Liker ikke så overfyllt med pynt og liker å blande rødt, hvitt og sølv. Noen få nisser og litt hjemmelaget pynt, både av meg og av barna, som de har laget opp gjennom årene.
Ser på meg selv, så syntes jeg det er så utrolig morsomt å komme hjem til mine foreldre å se igjen den julepynten som jeg husket så godt siden jeg var lita jente.
God helg til dere.
Hilsen fra Agathe

Anonym sa...

Hjemme hos oss er det hjemlagde nisser og engler som både store og små har laget. Dette i en herlig miks med glasspynt, nostalgisk juletrepynt, litt nytt og pynt jeg har hatt siden jeg var lita jente som skulle pynte mitt eget rom. Rødt er vel fargen som virkelig går igjen både i duker og pynt - skikkelig julete synes nå jeg. Hvert år går jeg på nyttårssalg og finner lekker julepynt på salg.. dette pakker jeg ned i julepynteskene så da blir det ekstra artig å finne masse nytt (som jeg hadde glemt av) når jeg skal pynte til jul igjen :)

Tulip sa...

Rollnes må gjerne mene det, det er hans fulle rett.
Men hver og en må selv finne sin stil for pynt og tradisjoner.

Hos oss er det plass til både det gamle og nostalgiske som bringer frem minner, barnas pynt de har laget i barnehagealder og på skolen, og litt nytt som er kjøpt inn fordi mor ikke kunne la vær....
Blander og mixer det på min måte, men det må passe litt sammen, og ikke virke overpyntet.

ha et flott nytt år alle sammen:)

Laila sa...

Jeg synes julen skal være stemning! Om man får den rette stemningen med rødt og gull, svart og sølv, nisser, engler, pepperkakehus eller hva det skal være, får være opp til den enkelte. Jeg har lite engler og nisser (mer engler enn nisser) rødt, gull, dorullkrybbe, arvet og nyinnkjøpt. Vi liker det, og det er det som er viktig. Joda, jeg har stylet juletreet i rødt og gull, men har samlet disse fargene i mange år, så for meg er det liksom ikke stylet likevel.

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Noe får komme fremm hvert år, noe har kommet frem i utrolig mange år, kansje 50-100år. Ikke allt får komme frem hvert år. Her er en blanding av allt mulig. Ikke knall rødt, men litt rødt må jeg ha for at det skal være jul. Syns liksom julenissene må ha litt rød lue. Men jeg elsker nye trender og synst det er spennende. Jeg er en kreativ sjel og må hvert år skape noe nytt. Det er jo gleden ved hele julen, syns jeg. Hvist nostalgien tok overhånd, og vi skulle ha den samme pynten på samme plass hvert år hadde jeg følt meg litt død.
Alle er jo mer eller mindre kreative og nygerrige mennesker, som liker å skape og prøve ut litt nytt. Nå er det ikke slik at så mange følger slavisk et interiør blad. En plukker ut enkelte ting som en har lyst å ha sammen med det en har fra før. Kanskje ikke Rollnes har skjønt det.....?

Anonym sa...

Et annet spørsmål jeg har stilt meg, som er litt innenfor samme sjanger er: blir det for mye jul i Blogglandia?

Jeg syns mange uttrykker at det var godt å få ut jula, og få våren inn.
Våren...tja...det er jo bare januar :)
Og selv om jeg ikke har blogg, så henger jeg rundt inne på Blogglandia, og jeg må si at jeg fikk nok jul lenge før jul.
Og jeg visste ikke hvem sin blogg jeg hadde sett juletreet hos, for jeg syns juletreene var så like, med hvitt og sølv.
Det var selvfølgelig unntak, og her må Emmelines turkise jul nevnes, helt herlig, hehe.
Dette er ikke ment som kritikk, for jeg syns det er så mye vakkert og se inne på bloggene, og jeg var selv veldig i sølv og hvitt denne jula.
Men kanskje grunnen til at vi er lei av jula såpass tidlig, er at det blir litt for mye?

Om jula kan bli for stylet?
Ja, jeg syns det!
Hvis man kommer inn i et hjem, og det ser ut som om det er tatt rett ut av en reportasje i et interiørblad, så er jula for stylet for min del.
Jeg vil gjerne at i hverfall litt av interiøret skal gjenspeile hvem som bor i huset, og dette gjelder i jula også.
Noen av dere hadde fremme u-"moderne" nisser fra tante Olga, som dere bare måtte ha frem, fordi de betydde noe for dere.
Ikke var de i hvitt og sølv, men i den utgåtte fargen RØD (ironi), og likevell fikk de plass i julehjemmet.
Det liker jeg, at man viser hvem som bor der, og at man pynter etter sin smak, selv om det ikke er helt i tiden.

Det er lett å miste sin egen smak, når man leser interiørblogger og interiørblader, til slutt tror jeg enkelte glemmer seg selv og tror at det som er deres smak, er det som bladene viser.
Jeg har selv vært der, så nå står en hvit Ektorp i kjellerstua. En sofa jeg så meg blind på i alle blogger, og trodde var veien til himmelen.
Jeg kom fort ned på bena igjen, for maken til upraktisk sofa i et hjem med barn. Ikke var den god og sitte i heller, alt for løs og slamsete i putene, etter min smak.
Og den knitret som om det var plastikkputer.
Hehe, alt var galt med den sofaen, i mine øyne, jeg gadd nesten ikke prøvesitte den på IKEA en gang, så ovebevist var jeg om at jeg MÅTTE ha en hvit Ektorp-sofa :)

Dette ble et sammensurium av meninger og ironi, men så er jeg et surrehue også.
Klem fra Vibeke

Anonym sa...

Litt påvirket blir man jo, men jeg blander med masse nostalgiske ting også, og pynten til barna må stå frammee godt synlig.
Det verste synes jeg er de som kaster ut jula med engang???? Skjønnner heller ikke prat om vår når det er midt på vinteren.
Skjønner ikke vitsen med å ordne og styre så til jul, når det skal ut fortere enn svint.
Hilsen Vanja

Bergheim sa...

Jeg må si meg mye enig i det Vibeke her påpeker. Man blir så blendet av trender og interiørblader og blogger at man egentlig glemmer hva man selv egentlig liker, eller hva som betyr noe. Da jeg sammenliknet mine egene julebilder med mye av det andre jeg så tenkte jeg: I alle dager!!! jeg er jo helt UT! Mitt hjem så mer ut som juleakos enn julekos. Men sånn er det nå engang. Jeg har heller ikke en hvit drømmesofa fra Ikea. Derimot en mørk brun gigant fra Møbelringen, som jeg verker etter å kaste ut, men hva skal jeg ha i stedet?? Ektorp har jo streifet meg. Men kanskje mest pga prisen.

Enhver julefrue med sin respektive familie må jo selv bestemme hva som skal pryde julestua. I min stue sto fattigmannsølv og dorullnisser som sønnen min laget for 15 år siden, side om side.
Kanskje ikke så "stylish" men kanskje det blir en trend neste år. For jeg tror vi bloggjenter lett lar oss påvirke...

Hva Rollnes angår, så bestemmer han hjemme hos seg. Og vi andre hjemme hos oss.
Godt nytt år!

Bergheim sa...

Og apropos....

Det er litt tidlig å starte våren 2 Januar.

Fru Fjeldhammer sa...

Om ting er in eller ut.. hot eller not.. jeg kjører min stil!! og det betyr all pynt kjøpt oppover årene får komme frem, pluss at jeg alltid kjøper noe nytt!! Barnas heimemekka pynt er hjertelig velkommen...

Ektorp soffa og tidlig vår hadde vel ingenting å gjøre i denne diskusjonen.. hadde den?

Ha en fin kveld da dere!!

charm design sa...

Det viktigste med julen er å lage sine egne tradisjoner for seg og sin familie.Om den da er rød eller gull,hvit eller sølv spiller ingen rolle.Noen liker det tadisjonelle andre det moderne.Det man skaper i sitt hjem liker man.Tror at i de fleste hjem er det noe gammelt og noe nytt til jul.Det de fleste klarer uansett er å skape en harmoni og ramme rundt julen som passer sin familie.Og som på sett å vis blir noen gamle tradisjoner og noen nye som barna tar med seg videre.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Aina sa...

Jeg har alltid elsket julen og husker tilbake fra da jeg var liten og pynten kom fram, det var mye hjemmelagd pynt, nisser, engler, glitter, messing og mange farger men det meste gikk i rødt.

Slik har jeg også pyntet tidligere år selv, men i år gikk jeg først for litt mer "trendy" jul, i hvitt og sølv og jenta mi på 9 år syntes det ikke var slik som det skulle..så det var fram med røde julegardiner på stuen, slik som på kjøkkenet, julesengetøy på sengene og alle nisser, engler og ellers dill som jeg henter fram til jul.
For tradisjonene er viktige for meg, og gjøre julen til barnas tid, mer enn å følge moten/trendene.
Men juletreet gikk i hvitt og sølv uten rødt, selv om jeg brukte bare gammel pynt. (og nye hvite englevinger)

Tror hele familien var fornøyd med julefeiringen og pyntingen, i god mix av gamle tradisjoner og infall fra magasiner/blogger:0)

Men så pakket jeg julen fort bort igjen også, det var godt for mammaen å få hverdagen tilbake i hvitt.
(og jeg har også Ektorp hvit sofa hehe..)
Godt nyttår alle sammen!

Anonym sa...

Ja hvis man lar seg diktere av slike så er den det.

Jeg lar meg ikke diktere av dette her, jeg har min smak og min stil. Jeg samler på rare nisser. Jeg synes det er blitt min ting og det koser jeg meg med.

Jeg synes derimot det er trist hvis man har arvet en fin juleting etter for eks en besteforelder og så kan man ikke henge den opp eller sette den fram mer fordi den ikke passer inn i stilen lenger. Det er minnet om vedkommende og minnene rundt den tingen som er viktig for meg :)

Gro S sa...

Et rungende JA. Jeg er veldig enig med Vibeke over her. Og når hun nevner Ektorp også, så har det alt med saken og gjøre for meg i alle fall. Jeg tror at når det gjelder interiør og moter som sådan, blir det litt sånn at det er trendy bare til folk flest har det...da er det snart harry....og den beste måten å unngå harry på er å følge hjertet tror jeg. Ikke bare i julen, men ellers også. Tørre å ha sin egen stil. Jeg for min del er opptatt av tradisjoner, og tradisjoner er ikke trendy. De består. jeg har lilla lys i adventstiden, uavhengig om de passer til interiøret. Jeg har røde lys i julen (i adventsstaken) og tro meg- det passer ikke i fargene i min stue.
Jeg liker alt jeg ser i blogger og interiørblader, enten det er shabbychic eller minimalistisk jeg liker alt som er gjennomtenkt, men det hender faktisk at ejg lurer på hvordan det er å være barn eller menn i de hvite stuene deres, kjære medbloggere....for hjemmet vårt skal være et sted for hele familien, alle skal ha plass -synes jeg. Og julen og tradisjonene er så forskjellig. Hver stue sin stil ...hvit eller flerfarget, hver sin smak...det er sånn det skal være. Litt nytt og litt gammelt er en flott stil for meg.
Men uansett det er lov å kose seg i min stue....og søle kan man også, for jeg er opptatt av praktisk...så jeg har skinnmøbler og glassbord....ikke spesielt trendy og slett ikke stylet.

Cathrines blogg sa...

Jeg føler at det er ingenting som er feil eller rett når det gelder julepynting. Det spiller ikke noen rolle for meg hvordan andre pynter, så lenge jeg får pynte slik jeg vil....men det er jo klart at man blir inspirert av ulike ting, noen liker svart andre liker sart! Det er jo det beste av alt, at det er et flerfold der ute av julepynt og ikke minst tradisjoner.....
Altså det finnes ingen fasit, bare følelser, tradisjoner og smak!Man må altså ha respekt for andre også når det gjelder julepynt!!! :o)

Anonym sa...

Pynter gjerne med hvitt og lilla,men må ikke være prikkfritt og gjennomført i jula.Jula er barnas høytid,de skal glede seg og henge opp pynten de er stolte over og ha laget selv. Synes jeg da.Vi bor tross alt ikke i bohus-katalogen.;)

Anita sa...

Nei det synes jeg ikke. Med julen har det alltid følgt noen trender, og det har variert fra år til år.Jeg synes de leste er flinke til å "finne sin egen" julestil,en herlig blanding av nytt og gammelt.
Jeg har noen tradisjoner jeg ikke viker fra, mens andre ting kan jeg variere fra år til år.Slik tror jeg det er hos de fleste, vi velger bare å vise ulike ting frem på bloggene.
Selv har jeg en reol som jeg stripper for pynt hver jul og fyller opp med det barna har laget gjennom årene.
Personlig synes jeg julen er der vi viser frem mest ulikt i blogglandia, og ulike personligheter kommer frem. ;)

Lisemoren sa...

Julen blir ikke mer stylet enn det vi gjør den til selv. Noen vil ha mye og andre lite. Selv trenger jeg rødt til jul uansett hva andre mener. Jeg var en av de mange som steilet over ikea pynten i år, mens datteren min på 11 elsket den. Hun fikk sitt eget tre i loftsstuen (det har de hvert år) og pyntet det med bare det hun syntes var finest av den blå ikeapynten, og vakkert ble det virkelig, selv om jeg var skeptisk i utgangspunktet (noe jeg holdt helt for meg selv). Vi har masse kasser full av julepynt, arvet, nyinnkjøpt, gammel, barnas egenproduserte pynt pluss pluss. Vi pynter litt forskjellig fra år til år, noe er alltid fremme og noe kommer og går litt. Vi lar oss gjerne inspirere av interiørblader og ukeblader, og det er mye som er fint, men jammen er det mye som er mindre fint også. Jeg syns man må kunne kjenne igjen noen elementer fra år til år, en slags rød tråd om du vil, for julen er også tradisjoner. Julepynten er ofte knyttet til gode minner om foreldrehjem og besteforeldrehjem, og det er derfor en glede å se det igjen. Vi lar barna sette sin egen pynt der de vil ha den, og for meg er det en fornøyelse å se den.Jeg er en av dem som virkelig pynter til jul og mange sier at jeg har det ganske stylet, men slik opplever jeg det ikke selv. Jeg pynter og forberder sammen med barna og bruker mye granbar, blomster og grønt. Det har jeg gjort de siste 10 årene.Trendy eller ikke, det er jul for meg. Barnas pynt blir heller ikke forvist her i huset, tvert i mot minner den oss på gledene ved det å ha barn.

rod i hob sa...

Eg e vel ein av dei få som syns at det er for tidlig å rydda vekk julapynten allerede?? He he -men de komme vel av at eg i år har hatt en "light" versjon av pynting?? Har gått mest i lilla, sølv, kvitt og sjølvsagt dei finaste heimalaga nissane i rødt!!

Va vekke heila julå -så når eg endelig kom tilbake syns eg pynten bare va fin og at den godt kunne stå framme litt til :-) Viktig å skapa sin egen stil. Men veldig kjekt å finna inspirasjon i diverse blogga og interiør blad. Fint å sjå på, kjekt å la seg inspirera :-)

Aalerud Stall sa...

Hei :-)

Dette var en artig debatt! Jeg skrev akkurat litt om temaet inne på min blogg. For meg er julen veldig tradisjonsrik og jeg henger alltid den samme pynten på juletreet, samt et par nye ting jeg kjøper hvert år. Norske flagg og glitter er et must, samt det mest vellykkede av barnas produksjon gjennom flere år... Juletreet skal være pyntet, ja som et juletre, i mitt hus :-)

Men så var det stylingen av julehuset, da. Hos meg har jeg i år valgt å gjøre den såkalte "finstua" mest mulig hvit, med glassengler og fattigmannssølv, med unntak av juletreet. I fjor hadde jeg mer rødt her inne, men likte stua mi bedre slik den ble i år :-) På kjøkken og TV-stue har jeg nesten bare rødt, så jeg får dosen likevel... Der er det røde julestjerner, masse hjemmelaget pynt fra barna, pepperkakehjerter i vinduet og haugevis med nisser! Poenget mitt er at det går an å få i pose og sekk, fordi alle rom behøver ikke være pyntet eller stylet likt. I tillegg pynter barna/ungdommene andreetasjen inkludert rommene sine, så da er de fornøyd også :-)

Det var litt om hvoran vi gjør det, men spørsmålet var om julen er for stylet? Finnes vel ikke noe fasitsvar på det, for smaken er så forskjellig også her i bloggverdenen, og som noen allerede har sagt gjenspeiler det seg i bloggene. Jeg synes folk har pyntet veldig variert, og det viser alle de ulike personlighetene som finnes her inne. Morsomt å se og bli inspirert av andres juletradisjoner også :-)

Håper alle hadde en flott jul og vil benytte anledningen til å ønske dere et riktig GODT NYTT ÅR!
Hilsen Britt :-)

Anonym sa...

For å være ærlig, så synes jeg at JA, blant interiørfrelste mennesker er julen blitt for stylet. Julen i seg selv er en Tradisjon med stor T. Vi er som regel veldig opptatt av å gjøre de samme tingene hvert år, bake pepperkaker, spise grøt med mandel, se Askepott, spise den "riktige" julemiddagen osv. Men når det gjelder pyntingen, tar trendjaget litt overhånd. Jeg sitter absolutt i glasshus når jeg sier det, for jeg har gått i samme "fella" selv :) Det toppet seg i fjor; huset mitt var fullt av fattigmannssølv og hvit pynt, og jeg gremmet meg over mannen min som krevde røde kuler på treet. Men nå har jeg bestemt meg for å fokusere på barna! Jeg vil at de skal få oppleve god-følelsen ved å se den samme julepynten tas frem år etter år. Jeg har sluppet en mye større porsjon rødt inn i varmen igjen, og tillater hjemmelagde ullnisser og liknende på treet. Jeg har bestemt meg for å satse på rødt, brunt, hvitt og sølv som pyntefarger, og krysser fingrene for at jeg vil like det i all overskuelig fremtid, hehe :)

Jeg mener absolutt at folk må få gjøre som de vil. Likevel er det en ting som jeg reagerer negativt på: Altfor-tidlig-julen!! Jeg er en fast leser av mange av de fantastiske bloggene her i Blogglandia, men i begynnelsen av november en gang (eller var det oktober?) dabbet interessen av og besøkene ble sjeldnere og sjeldnere. Rett og slett fordi det var så mange som begynte så himla tidlig med jul. Er det kanskje de samme som kaster treet og pynten ut av stua allerede før nyttårsaften? Det er kanskje mange her som vokste opp med å sette frem pynten og juletreet på lille julaften og som har dette som en motreaksjon? Igjen, folk må selvfølgelig få gjøre som de vil, men jeg personlig synes det er litt trist. Det er vel egentlig som med mye annet i dagens samfunn, folk vil nyte her-og-nå og orker ikke å vente. Blir ikke noe av gleden borte da...? Litt som å begynne å spise lørdagsgodt på onsdag.

Mener ikke å fornærme noen, altså. Dette er bare noen tanker fra en bloggløs dame. Godt nyttår!

Emmeline sa...

For en kjekk debatt... og den har jeg altså gått glipp av.
Nå har jeg lest igjennom alle kommentarene og det er massevis av flott som er skrevet;) Jeg må bare smile for meg selv!!!

Jeg har jo testet ut litt nytt denne julen og er kjempefornøyd med det. For meg ville det bli helt absurd å style ned på grunn av Kjetil Rolness sine meninger. Fyren har ALT for langt kinnskjegg til at jeg hører på ham.
Poenget er jo at julehjemmene våre uansett vil speile vår personlighet... enten vi styler mye eller lite. For meg er interiør en hobbby, og da blir desember en måned der det er mulig å leke seg. Jeg har sett på det fantastiske treet til Mitt Empire og FRYYYYDET meg. Min mor har også vært innom og sett på girlanderen hennes, og har allerede planene klare for hvordan hun vil gjøre det hos seg selv neste jul...
Det er jo nemlig det som er så kjekt. Når hver blogger viser noe sin jul kan de gi impulser og gode ideer til andre... som de på sin side tar med seg:)

At vi som driver med blogging fort blir lei av julen er vel egentlig ikke så rart. Om du surfer innom en 350 jenter som viser nisser og hjerter hver dag i desember blir man fort lei;) Resten av året er det jo litt mer variasjon hos de fleste av oss... Så det er godt når julen kommer og når den går. I morgen er det bye bye hvitt juletre hos meg iallefall og det skal bli DEILIG!

porselenshuset sa...

Dette er kjempeinteressant tema.Denne jula har jeg tenkt på at julepynt og personlighet jammen hører sammen.Det er veldig individuelt, og det er godt.Selv om jeg går amok i bladkiosken når juleinteriørbladene ankommer og drømmer meg bort, blir hjemmet mitt pyntet på min måte til slutt. Syns det er ille når noen skal bestemme hva som er rett og ikke minst hva som er galt.I jula har jeg besøkt flere venner og bekjente. I det ene huset bor en herlig gutt som er helt hekta på jul og landstil.Det er sølv,glass og kongler det går i. Rene utstillingslokalet. Selv de bugnende etasjefatene skal ikke røres, kun det estetiske ved godsakene nytes.Men jeg blir slått av denne kreativiteten og skjønnheten.I neste omgang er vi hos kjære venner som har engler og nisser i rødt i skjønn forening med flettekurver på juletreet,20 år gamle dorullnisser på oeishylla.Dette hjemmet utstråler varme og raushet,noe som preger våre venner. Helt forskjellige hjem, flotte på hver sin måte. Jula skal gjenspeile deg og ditt. Mangfoldet er bra, la oss inspirere hverandre og tørre å være individuelle!

Brocante sa...

Ja - jeg er absolutt enig i at julen skal bære preg av tradisjoner,minner og gamle ting. For meg er den fineste pynten den som har minner knyttet til seg. Jeg har nok ikke sansen for juletrær med kun rosa pynt nei...Min julepynt tas fram år etter år og jeg håper mine barn overtar de kjære tingene etter meg.