Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

mandag 29. desember 2008

Diskusjon: trender som dør ut, og trender som kommer i 2009

Det går jo litt i trender her i interiørverden, selv innen de mange stilene som er representert på NIB. Her i gården har vi kanskje ikke troen på at stormønstrede svart/hvite barokktapeter kommer til å holde seg på moten særlig lenge over 2010. Men vi tar jo stadig feil, og hva som oppfattes som trend er jo opp til hver enkelt, -heldigvis.

Hvilke trender tror du er på vei ut i 2009, hvilke tror du kommer til å holde stand, og hvilke nye trender har du allerede *spottet* innen din stil?

Ps: På NIB holder vi en hyggelig tone, så alle føler seg velkommen i debattene:):)

28 kommentarer:

Anonym sa...

Det er alltid spennende å spå i trender. Jeg har tro på mer farger. Ikke farger som på nittitallet da veggene kom mot oss, men farger i begrensede doser. Sterke farger.

Tulip sa...

Morsomt diskusjonstema der vi får prøve oss som spådamer!

Mer av: Tror det kommer mer striper i både tapeter og tekstiler.
Miljø og gjenbruk kommer enda mer på dagsordenen tror jeg.
Fortsatt fondvegger med friske, glade farger, tror jeg.

Mindre av:
Tja...det var verre å spå. Vet faktisk ikke hva jeg skal si her!!

Mitt hvite hus sa...

Ja her blir det bare spådommer. Tror gjennbruk vil bli mer in dette året. Ellers tror jeg faktisk det kommer mer farger i igjen. Kanksje litt duse farger.

Hihi, så moro, men jeg holder på min stil uansett hva moted sier. gjennbruk elsker jegO=)

Kjeruben sa...

Meir 'nips', glorete nips! Gjerne med tuch av gull :-O Vi har hatt det så 'reint' så lenge, trur det blir meir ting som ikkje passar inn. Og vri mot Art Deco :-D
Ut går da at alt skal matche og gå ton i ton...
Hi hi men spådommar er ikkje mi sterke side da ;-)

Carina Dale sa...

MER: Med utgangspunkt i de nordiske røtter (det enkle, det sarte, det jordnære), så tror jeg det vil bli mer fokus på å gi gamle ting nytt liv på nye måter. Jeg tror personlighet og inspirasjon fra naturen vil ta større plass i hjemmet, og jeg tror at etniske innslag og fargerike elementer vil sette prikken over i´en. I tillegg håper og tror jeg at individualismen vil få enda sterkere og tydeligere røtter, - hvor alt er lov og nye og kreative løsninger finner sted ;-) Jeg gleder meg allerede!

MINDRE: Vanskelig å si, uten å banne i kirken, men jeg tror den enkelte vil tørre og utfordre seg selv og etablerte "sannheter" mer ;-)

Olstad sa...

Her er minn spådom. Mer retro mindre hvitt og nostalgisk.

Anonym sa...

Som andre her nevner tror jeg gjenbruk, gjenbruk og gjenbruk, og med det en større aksept for for hva man selv liker. Med det mener jeg at stiluttrykket interiørmessig vil få et sterkere fokus rundt det personlige. Man skal skape sin egen stil, det bør ikke lyse for mye penger av det;)

Artig å synse litt.

Cathrines blogg sa...

jeg vet i alle fall hva jeg vil ha i 2009. Farger og liv :o)

Fargerike Dagny sa...

Jeg har troen på mer geometriske og islam-inspirerte mønstre (spesielt Moorish/marokkanske), og at den landlige stilen muligens blir litt utvannet eller ispedd nye impulser. Viktoianske/barokk-tapeter tror jeg kommer til å forsvinne som trend (ila et par år, ikke 2009), men vil sikkert bli brukt i mange år fremover. :)

GundaM sa...

Så flott en kavalkade dere har lagd, kjempeflott!!!

Og hva jeg tror...eller håper da-Gjenbruk og da spesielt av tøy,stoffer,klær i interiøret ;))) Og selvfølgelig mere og mere natur inne vs møbler ute på sommers tid men det har vi jo egentlig hatt enstund og nå da...

Og med denne finanskrisa så kommer det vel mere kos,kos og kos ;) Lune hjem!

Unknown sa...

Morsomt tema hvor det er vanskelig å spå..... Jeg tror at det i denne finanskrisen er det lurt å tenke gjenbruk. Det å forvandle noen av de skattene vi alle har hjemme til morsomme, vakre og ikke minst personlige interiører er en spennende utfordring. Jeg vil i den sammenhengen få reklamere litt for boken "Sjarmerende Gjenbruk" hvor jeg er medforfatter sammen med Hanna Kristinsdottir. Vi kommer med masse inspirasjon til hvordan gjenbruke sølvbestikk, norgesglass, blonder, broderier,porselen og sink. Dere er velkommene til å la dere inspirere.
Klem....Ellen

Ann Helen sa...

Så spennende med boken Ellen skriver om over her! Den ønsker jeg meg!
Jeg spår også mer gjenbruk, og samtidig mer vågalhet i interiøret. Nå når "alle" har hvite vegger, og alle annonser i Aftenposten ser like ut tenker jeg det vil bli mer og mer rom for individualitet.
Jeg skal prøve å bli mer vågal i 2009 - så alt ikke bare blir pent og delikat, men også lekent og personlig:)

Fru Fjeldhammer sa...

Jeg går for hvitt i 2009 også, med en touch av......

Jeg følger meg selv... *S*

vanskelig tema dette!

Rikke sa...

Håper på mer pasteller og freshe farger:)
hi hi....
Godt nytt år alle sammen!!!
Blir skjerpings på blogginga nå som jul og nyttår snart er over - altså kommer jeg sterkere tilbake i 2009!!!!

Maliva`s verden sa...

Ja ettersom jeg jobber med gjenbruk,som salg av gamle/brukte ting og møbler ser jeg klart at trenden er på vei.Ang.farger osv.tror jeg fortsatt på de lyse fargene.Men kanskje en mer blanding av tresorter i møbler osv..Skal bli spennende å se hva interiørmessen har å by på på nyåret...

Som mine dager er sa...

Jeg kan nok ikke spå, men jeg kan gjette på

MER AV:
Gjenbruk! Det er på moten å tenke økologisk og ikke minst gjenbruk, slik at gamle møbler (til og med 80-tallets furumøbler) vil oppleve et oppsving påført ny farge. Også tror jeg folk vil være mer opptatt av å finne SIN særegne stil. Å mikse ulike stiler vil nok bli mer og mer bli synlig.

MINDRE AV:
Overdådighet og luksus. Det er det jordnære og enkle som teller.

Uansett hvordan det blir i 2009, holder jeg en knapp på miksingen ;-)

GOD NYTT ÅR 2009.

Marit

Anonym sa...

Artig å spå om fremtiden.

Det jeg har lest om neste års trender, er at det kommer mer farger. Ikke sterke farger, men duse. Helt hvitt blir "ut".
Og så blir pynteting, lamper o.l. mer ruvende, og står sterkt for seg selv.
Dilldall, smånips og stilleben forsvinner ut.

Personlig har jeg også tro på at gjenbruk og bruk av naturmaterialer vil stå sterkt i 2009.

Tiden vil vise :)

Hilsen tidligere blogger (Trønderpia)

Emmas Verden sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei..

Vanskligt å si hva som blir trender i 2009,for det kan bli alt muligt det!
Eneste jeg håper er at alle bruker opp igjen det en har,bruker sin egen stil.
Det skal jeg gjøre. Jeg går for det hvite,shabby.Det er min stil,og det kjem det til å vere i 2009 og.Så om det kjem farger på vegger og interiør så skal det ikke i mitt hus,den tid er jeg helt ferdig med.
Men lykke til med det som dere måtte ønske å ha i hus!

Ønsker alle et Godt år 2009:-)

Mvh,
RN

Anonym sa...

Med hvite tak, vegger og gulv, kunne jeg ikke tenke meg noe annet akkurat nå, uavhengig av hva trendene måtte være. Jeg liker lyset det gir.
Har også en tro på gjenbruk, og bruk av ting med sjel og en historie.

Ønsker alle et riktig godt nyttår!

Elisabeth F sa...

Jeg tror på norsk tradisjon på en ny måte. Litt Arne & Carlos, egentlig. Men mye fokus på tekstiler.

Og så har jeg tro på den renlinjede sekstitallsstilen. Møbler fra den tiden da den norske møbelindustrien stod sterk. Ikke bare teak, men også polstrede lenestoler f.eks

Lys fargetone med elementer av beige, grønnfarger, gulfarger

Og ikke minst sekstitallsdesign på porselen og slikt.

Anna sa...

Trender er spennende, og det varierer fra dag til dag hva jeg tror kommer og hva som forsvinner. Jeg er enig i at barokkmønstre kommer til å forsvinne etterhvert, men store mønstre tror jeg likevel kommer til å holde seg en stund til. Store bilder, wallstickers og tapeter tror jeg det blir mer av. Flere farger, glade farger kommer. Denne våren og sommeren går det nok mer i pasteller, men gjerne med litt mer smell i enn tidligere. Jeg tror det kommer til å legges mer vekt på hjemmekos - minimalismen kommer kanskje til å mykes opp - med mere tilbakeblikk mot art deco og tidligere tiders minimalisme. Her kommer gjennbruken inn og. En bruker kanskje mer penger på noe som skal vare i stedet for bruk og kast og billig nips. Ser jo i Sverige hentes mye av gammel kultur inn, og dette vil vi se mer og mer av i norge og.
Men en veit aldri – furu kanskje? spennende blir det iallefall. Viktigste er at en finner sin stil oppi alt dette.

Anna

Anonym sa...

Tror det shabby overromantiske er på vei ut med fattigmannssøv,sink og over slitt maling. Det elegante hvite og sølv vil holde koken, men tror og på et større inntog av "aspen-stilen" - lexington/ullputer/mørkebrunt/ruter.

ik

Anonym sa...

Jeg tror også retro stilen vil bli BIG! Med kule mønster fra 60 og 70 tallet. Absolutt, ikke så mye nips men kanskje noen få litt store utvalgte ting.
Det kan vi like ja :)

Anonym sa...

Hei =)
Her var det mange spådommer, jeg våger meg utpå jeg også.
Jeg tror markedet er litt mettet av den overfloden som har vært av nips og små duppeditter. Jeg tror også gjenbruk blir mer fokus på og at kvalitet kommer til å gå foran kvantitet. Hvitt tror jeg består, men fattigsølv synger nok på siste vers. Lilla jul tror jeg heller ikke er noe våre barn kommer til å huske mye av. Også tror jeg at vi kommer til å hente mer inspirasjon fra india, marokko, pakistan osv.
Den som lever får se :O)

Camilla sa...

Jeg tror at vi vil sette mer pris på nordisk design. Naturlige fibre som ull, lin og skinn vil bestå. Rekved og andre ting fra naturen som skjell, sand og stein vil bli dratt med tilbake til hage og hjem etter en tur på stranden.. Jeg tror det hvite vil bestå, men for min del vil jeg nok bytte ut fattigmannsølv med noe annet. Litt mer "new-england" kanskje?

Belin bloggen sa...

Må si meg enig med mange her om gjenbruk. I både disse finanskriser og miljøfokus-tider.
Trender er vanskelig. Og jeg gleder meg til gave og interiørmessen som er snart, blir spennende å høre hva ekspertene mener. Det fine er jo at man selv bestemmer sin egen trend. Og det er nettopp den miksen av nytt og gammelt som jeg liker.

Artig innlegg! :-)

Anonym sa...

Tror trendene i år blir lyse farger med innslag av markante kontraster i alle farger. Tror på mere "form" i enkel og "ren" utførelse.Noe innslag retro som kombineres med en "stram" strek.Tekstiler som gir "friere identitetsmulighet!