Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

onsdag 17. februar 2010

Dreas minifotokurs for NIB del 1

Hei alle sammen! Ja, da er første innføring klar i minifotokurset. Drea har laget et innlegg tilogmed jeg forstår, så dette er gøy! I dag viser hun portrettbilder som eksempler. I morgen skal jeg ta min nye kunnskap med meg rundt i leiligheten for å vise hvordan jeg har satt kunnskapen ut i praksis. Kanskje flere får lyst til det samme? Vi får håpe på en lys dag. Jeg fikk særlig inspirasjon ut fra forklaringen om hvordan en finner "riktig innstilling" nederst. Helt klart noe som skal prøves! Storeflittig

Hei!
Jeg er Drea, og jeg har fått en forespørsel om å skrive noen innlegg om hvordan kan kan lære å ta gode bilder. Jeg har tenkt å dele opp denne serien i tre innlegg, hvor første innlegg (som kommer i dag) handler om å bruke kameraet til det fulle (både kompaktkameraer og speilrefleks), andre innlegg om å riktig bruk av lys og siste og tredje innlegg om komposisjon. Ja, da kan vi vel bare komme i gang med det første innlegget, vel?


Å bruke kameraet sitt

For å ta virkelig gode bilder mener jeg at man i de fleste tilfeller er avhengig av å kontrollere kameraet sitt. Jeg mener det første man bør gjøre når man har skaffet seg et kamera er å lære hvordan man kan bruke det på best mulig måte, og dette gjelder selvfølgelig også vanlig kompaktkamera. Dessverre er jeg ikke spesielt kjent med så veldig mange kompaktkameraer, men jeg er overbevist om at også disse kan kontrolleres mer enn å kjøre dem på automatprogrammer. Når man går over på manuelle innstillinger, enten det er helmanuelt eller delmanuelt, er det tre ting man bør sette seg litt inn i.

1. Blenderåpning. 2. Lukkertid. 3. ISO.

Vi kan ta en ting av gangen.

1. Blenderåpningen

Blenderåpningen på kameraet bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn. Man kan sammenligne blenderåpningen med pupillen. Når det er mørkt så utvides pupillen for å slippe inn mer lys, og er det veldig lyst i utgangspunktet, blir blenderåpningen (pupillen) mindre. Da må den begrense lyset som kommer inn, hvis ikke får vi et altfor lyst bilde. Så er jo de store spørsmålene; hvordan vet man hva blenderen står på? Hvordan skal man stille på den? Blenderåpningen skrives som f.eks. f/1.4 eller f/22, hvor blender f/1.4 er STØRST av disse, og f/22 er MINST. Det minste tallet gir altså STØRST blender, og det største tallet gir MINST blender.

Blenderåpningen har dessuten en oppgave til. Den bestemmer dybdeskarpheten. Dybdeskarpheten vil si hvor store deler av bildet som er i fokus. Jo STØRRE blender (LAVT tall), desto mer av bildet utenom alt som ligger på samme avstand som fokuspunktet blir uklart. Jo MINDRE blender (HØYT tall), desto mindre uklart. Forståelig?

Vi kan ta et eksempel.f/1.4 er en STOR blender, og vil gi uklart på alt annet enn fokuspunktet:



f/22 er en liten blender, og gir lite uskarpe partier i bildet:


2. Lukkertid.

Lukkertiden bestemmer hvor lang tid kameraet skal bruke på å ta bildet. Lukkertiden skrives sånn her: 1/200 eller 2"5. 1/200 er en rask lukkertid, og vil med andre ord fryse bevegelser. 2"5 er en laaang lukkertid, og vil gi mye bevegelse i bildet. Dette påvirker selvfølgelig også lyset, for med lang lukkertid kommer det forståelig nok mer lys inn enn ved rask lukkertid.

De fleste bilder blir tatt med rask lukkertid, men her er et eksempel på bruk av lang:


Lysene har jeg skapt ved å løpe frem og tilbake bak der med en lommelykt. Det sier vel litt om hvor lang lukkertiden er!

3. ISO.

Så har vi ISO. Lysfølsomhet. Det er enkelt og greit en funksjon man kan stille på ettter hvor mye lys man har tilgjengelig. Har man mye lys så kan ISO være så lav som mulig - 100 er vanligst det minste man kan stille ned til. Om man trenger litt ekstra lys, så kan man stille opp ISO til f.eks. 1000. Da slipper kameraet inn mer lys. Ulempen (for det må jo være en av dem, sant?) er at man ved høy ISO får mye mer bildestøy enn hva man får med lav ISO.

Så. Det var de tre tingene man bør lære seg for å ta bilder manuelt.

Disse tre tingene henger i aller høyeste grad sammen, og det er akkurat DET som er en øvingssak. Man må lære å tilpasse dem med hverandre for å få riktig mengde lys inn i bildet. Hvordan gjør man så det? Man må øve, øve, øve. Jeg kan prøve å forklare litt hvordan de henger sammen.

Du skal ta bilde inne, det er ganske mørkt og du vil ikke at bildet skal vise bevegelser. Du vil med andre ord fryse bevegelsene, men samtidig få bildet lyst nok. Derfor setter du lukkertiden på "minimum" for å få bildet fryst (du er avhengig av at motivet ikke har så altfor mange bevegelser).

En liten huskeregel på hva som er minimum er å se på mm du har på objektivet ditt. Eks: har du 50 mm f/1.4 bør du sette lukkertiden på minst 1/50 sek. for å få bildet klart. Har du 17-55mm f/2.8 kan 1/15 sek eller 1/20 sek holde.

Det neste du må se på er blenderåpningen. Du vil også sette denne så stor som mulig (LITE tall) for å få inn så mye lys som overhodet mulig, uten å ty til altfor høy ISO. Derfor setter du den på f/1.4 om du har mulighet til det, men om du har standardlinse (eller kompaktkamera vil jeg tro...) er f/3.5 største blender.

Da har vi altså satt både lukkertid og blenderåpning passende til omgivelsene. Før man stiller opp ISO ser man hvor mørkt bilde blir. Blir det bra så slipper man å stille ISO høyere, men blir det fremdeles mørkt må man ty til ISO. Der kan man prøve seg frem med steg for steg, helt til man får "nok" lys inn.

Husk, det er aldri noe som er feil heller! I noen tilfeller kan undereksponerte bilder være supert! Man må bare vite hvordan man vil ha bildet, og stille innstillingene etter det.

Det var litt om de manuelle innstillingene, og jeg håper dere har forstått hva jeg har bablet om. Jeg er ingen kløpper i å forklare, men jeg har gjort mitt beste. :b Neste tema er som nevnt riktig bruk av lyset man har, og etter å ha sett at ALLE innstillingene har med lys å gjøre så er du kanskje ikke overrasket. Lys er desidert det viktigste å tenke på når man skal ta et godt bilde! Man er helt avhengig av lys for å overhodet TA et bilde. Jaja, anyways. Jeg kommer tilbake om ikke så altfor, altfor lenge! Ha det!

BESØK DREA HER.


Lurer du på noe? Hva som helst: bare skriv inn kommentar, så skal vi se om vi kan hjelpe:)

14 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, ja dette var interessant lesning!
Har et Nikon D 90 som jeg vil lære å utnytte!
Skal følge med videre her det er helt klart :)
Har ingen spørsmål ennå, men det dukker nok opp...

Ha en fin kveld!

Hilsen Anki

Elin | Draumesidene sa...

Takk for super forklaring! :)
Gleder meg til neste leksjon!

Klem Elin :)

bikim sa...

WHAT A CUTE FACE!
TAKE CARE,
ROSA

Bluggi buggi blogg sa...

Takk takk for god læring. dette skal jeg prøve på. Har desverre glemt alt ut etter et fotokurs for mange år siden så dette blir god oppfriskning :)
Trude :)

Hos Camilla sa...

Jeg har gått på to fotokurs, og først nå forstod jeg sammenhengen... Det er noe med at damer forklarer bedre til damer ass!

Randi sa...

Dette suger jeg meg til...selv om jeg kan mye av dette fra før...så er det så flott og få inn mere kunnskap om det som er grunnleggende!!
Ett supert tiltak!!

M sa...

Flittigliser, så utrolig bra at dere lager en sånn serie, mye arbeid er det, men det blir satt pris på!
Jeg er en elendig fotograf, men bokmerker til en senere anledning...for kanskje får jeg et bedre kamera en vakker dag.(Skylder på kamera for dårlige bilder, kremt)
:D

mi-rachel sa...

dette var jp supert forklart!

Feminista sa...

Supert! Jeg har et Canon Eos-kamera, men er slett ikke flink til å utnytte de mulighetene som finnes. Supert med fotoskole. :)

Anonym sa...

Veldig fint å lære litt mer om å ta bra bilder - det betyr så mye. Nå i helgen skal jeg prøve meg på noe av tipsene her. God helg.
Britt Eva

Ruth Olaug sa...

Jeg tok fram kameraet mitt med det samme, et Canon 45D, og testet de forskjellige innstillingene. Jeg gleder meg til fortsettelsen på fotokurset.

Marta - livet på landet sa...

Takk for kjempefin forklaring!
Nå kommer jeg med et spørsmål - som nok er temmelig dumt:) Når jeg vil stille både lukkertid og blenderåpning, hvordan gjør jeg det?? Altså, hva stilles inn først, og hvordan skifter jeg så over til å stille inn det neste?? (herlighet, så dårlig jeg er til å forklare:)) Har et canon eos 350d.
Og pleier du alltid å stille begge deler manuelt?
Sånn ellers har jeg fått meg ekstern blits til bursdagen min i dag:) (Så fikk jeg fortalt det oggså, hihi:)) Hadde vært supert om du ville ta opp temaet blitsbruk også!

Anonym sa...

Flott kurs:) Har et spørsmål. Jeg har et Canon EOS 400D. Nå skal det investeres i et vidvinkel-objektiv slik at jeg kan ta interiør-bilder. Har du noen anbefalinger??

Tee of Vinnord Cottage sa...

nå har jeg lekt meg litt med mitt nedarvede gamle digital kamera... og allerede fått bedre bilder!!! Får ikke stil på iso enda, men ser tallet står i øvre hjørne, må bare finne ut hvordan man forandrer på det. Ellers har jeg lekt meg med blender og lukketid... (tror jeg) haha... og det ble lyse, sarte bilder... akkurat slik jeg liker dem... :)

Hurra og takk!