Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

lørdag 13. august 2011

Hagen NÅ

ANNE PÅ MOSEPLASSEN er tilbake. Hun tenker på dyr og insekter i hagen. Vi interiørbloggere har vel vært aller mest opptatt av å ha sommerfuglene på veggen, på vasene eller som annen pynt de siste årene. Her får du tips til å få hagen full av sommerfugl også:)

Jeg er meget opptatt av at hage er mer enn bare blomstene, det er også en plass for dyr, insekt og fugler. Jeg forer fuglene og ekornet, jeg tillater hagen å ha kratt, store trær og rotete hjørner så fuglene og insektene har steder å gjemme seg og formere seg.

Ikke alle liker insekt, men sommerfugler (dagsommerfugler) vil vel alle ha besøk av? I dag forteller jeg litt om sommerfuglen og gir tips om blomster som kan tiltrekke seg sommerfugler! Jeg kan ikke garantere deg besøk, men om det er en sommerfugl i nabolaget så bør disse få den til å svinge innom nettopp din hage.

Neslesommerfugl på sommerfuglbusk

Igrunnen spiser sommerfugler på utallige ulike blomster, men noen av de mest populære plantene er:
- Sommerfuglbusk
- Kjempeverbena
- Høstfloks
- Purpursolhatt
- Sedum
- Stemor
- Kongslys
- Rød og hvit kløver
- Tistel

Alle planter kan være potenielle matstasjoner for sommerfuglen om den kommer til nektaren. Fylte blomster har ofte lite eller vanskelig tilgjengelig pollen, og de renere (opprinnelige) sortene har vanligvis mer pollen en de mest kultiverte. Sterke farger er visstnok mer tiltrekkende.

Sitronsommerfugl på høstfloks

Sommerfuglen spiser primært nektar og fruktsaft. Den suger det opp med en tynn snabel, (du ser snablen på bildet av admiralsommerfugl). Snabelen krølles sammen når den ikke er i bruk. Øynene på sommerfuglen er store og fasseterte, det vil si sammensatt av mange øyne, slik som på flue. Dette gir sommerfuglen et godt syn så den kan være vanskelig å komme innpå. Men når de spiser så er de langt roligere, og så bruker jeg i tillegg et objektiv med mye zoom så jeg kan stå en meter eller to unna når jeg tar bildet.

Admiralsommerfugl, legg merke til snabelen.

Sommerfuglene er ikke født som sommerfugler, de er først egg og larver. Tenk deg derfor om neste gang du kommer over en larve, ikke drep den ukritisk! Larvene lever av blader og kan fort spise blondemønster i bladene, men kanskje det er verdt det for å ha noen vakre sommerfugler å se på? De fleste sommerfugllarver opptrer alene og gjør dermed ikke så stor skade, men enkelte som feks kålsommerfugllarven kan bli så tallrik at den kan spise opp en blomkarseplante. Spyl de i såfall av med hageslangen eller knus de med fingrene.

Om en ønsker et rikt liv i hagen så er det smart å ikke luke for kraftig, kanskje du kan la det stå igjen litt gruff bak garasjen? Noen av de mer populære vertsplantene for sommerfugllarver er nemlig brennesle og tistel, og resten av gjengen av små hagegjester liker også litt rot :)

Kålsommerfugl, flotte blå øyne!

Sommerfuglene gjør meg glad der de bekymringsløst flyr rundt i hagen. Fargerike, unike, lette. Og om du har planter de kan lande på og spise av så får du flere gjester og lettere for å få beundret de.

Dersom du ønsker å lese mer om sommerfuglene som er avbildet her så besøk gjerne MOSEPLASSEN.

Oppdager du enen sommerfugl du ønsker å identifisere så anbefaler jeg oversikten til KRISTINS SOMMERFUGLER

Håper du har en fin hagesommer!
Hagehilsen ANNE PÅ MOSEPLASSEN

Dagpåfugløyesommerfugl. Kamuflasedrakt for å skremme vekk.

5 kommentarer:

Barbara sa...

Wow! wonderful butterfly photos! it was a real summer day today, wasn'it?!
Hugs from Barbara

Min Still By Maia sa...

Helt nydelige bilder!
Dagpåfugløyesommerfugl er min favoritt.

MaiaKLEMMER

Vigleik sa...

Sommerfulger er nydelige insekter som man rett og slett kan sitte å se på lenge og beundre hvor vakre dem er.

Flotte bilder.

Vigleik

Renate sa...

Kjempeflott artikkel, Anne! :) Jeg tar til stadighet bilder av sommerfugler, jeg også, men jeg sniker meg innpå dem, med mitt 100mm makro objektiv, med saaakte bevegelser, kan jeg komme inntil 10 cm. ifra dem. :) Det er morsomt!

Takk for link til en god sommerfugloversikt, også. :)

Hasigamas mamma sa...

Utrolig nydelige bilder!
Klem
Lise