Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

mandag 6. desember 2010

Hagen NÅ. Videoblogging og legg inn egne vinterkranser.

Søte og nydelige Anne fra MOSEPLASSEN er tilbake, og denne gangen har hun laget film til oss. Spennende! Vi har allerede smugtittet, og bundet en krans - tenkte å vise frem den senere. Syns det er så herlig å ha en ekte hageguru å lene oss på. For oss er det et lite smugtitt inn i en ny og eventyrlig verden. Du kan også bli bedre kjent med ATELIER KARI- en utrolig dyktig blogger - hun ser du også live under her.

SLIK BINDER DU EN KRANS

Jeg liker kranser! Jeg synes det er ekstra koselig å bli møtt med en krans når jeg kommer på besøk til noen, og jeg bruker de gjerne i interiøret også. Krans kan ha så mange utrykk avhengig av materialer og bindemetoder, og kan passe inn i alle hjem.

Det er noe eget ved de dekorasjonene man lager selv. Da får man jo både det utrykket man vil, og gleden over å ha skapt noe. Så i dag viser jeg hvordan du kan lage dine egne kranser av materialer fra hagen eller skogen. Du kan velge mellom to ulike metoder, og med litt tålmodighet er dette noe alle kan få til!
Krans kan henges opp på ytterveggen, pynte opp på dørene inne, eller legges på bordet med en bolle i midten. Eller hva med å henge den opp som lysekrone!
bilde1
Krans av lerk etter metoden i første video.

KVISTKRANS
Kvistkrans krever et minimum av innkjøp og er relativt raskt å få til. Du trenger ståltråd og en hagesaks å klippe grener med, og ellers så er det bare å se seg rundt og bruke det du finner til kransen og dekoren.
Videoen viser dekoratør Kari Rudi fra den inspirerende bloggen Atelier Kari om forklarer hvordan du binder og pynter en krans av bjørkekvist eller annen myk kvist fra hagen eller grøftekanten.



Du kan bruke alle typer grener så lenge de er myke. Bjørk er veldig grei å jobbe med, sibirkornell blir ekstra flott med sine røde grener, og kransen på det første bildet er laget med lerkegrener hvor konglene fremdeles sitter på. Se hva du finner i hagen eller skogbrynet og prøv deg frem! Husk, det går med flere grener enn man skulle tro.
bilde 2
Kransen fra videoen under, pyntet med rim av Kong Vinter.

VINTERGRØNN KRANS:
Vintergrønne busker kan trylles om til lekre kranser, og dette er ikke vanskelig. Du trenger en base å binde på, feks en tykk stålstreng, en kvistkrans eller du kan kjøpe en halmkrans. Så trenger du ståltråd og hagesaks. Det grønne finner du hagen, skogen eller gartneriet, se deg rundt og prøv deg frem. Noen forslag er edelgran, furu, einer, tuja og buksbom.
Pyntes med akkurat det som passer for deg, enten det er kongler eller kuler eller figurer eller silkeblomster.



En slik grønn krans varer lengst ute, inne tørker nålene/bladene fortere enn ute, men en par uker holder den nok også inne. Det er dog forskjell på hvor lenge nålene holder, vanlig granbar drysser fortest, edelgran holder vel lengst.

DEL DIN KRANS.
I fjor samlet jeg sammen bilder av 40 VINTERKRANSER FRA NORSKE BLOGGERE. Inspirasjon i bøtter og spann.


Har du laget en krans? Del med oss da vel! Under kan dere legge inn lenker til blogginnlegg hvor dere viser frem kranser. Gleder meg til å se!

Hagehilsen fra ANNE PÅ MOSEPLASSEN


6 kommentarer:

Balke gård sa...

Beklager, turboMarianne mente juLekrans:-)

Fargebarn sa...

Jeg har bilde av en adventsstake som mammaen min har laget, men la den inn for en kan like gjerne droppe lysene her så blir det en krans. Håper det er ok.

Atelier Kari sa...

Hjertelig takk NIB for rosende ord om mitt arbeide og min blogg. Takk til Moseplassen også for å lage film og rose meg i høye toner så ofte at jeg blir litt blyg. Ha en kreativ adventstid alle sammen!

Lisemoren sa...

Hei

Dette er virkelig innlegg etter mitt hjerte :)

Så flott at dere på nib tar inn hagegjester/gjestebloggere. Anne du er bare best, takk for et flott innlegg.

Syntes også at Kari forklarte og viste veldig godt hvordan vi kan gjøre det.

Klem fra Lisemoren

NIB sa...

Hei Fargebarn:) KLART det er greit:):)

Livsnyter sa...

Må si dette var et inspirerende innlegg. Gikk rett ut for å finne meg noen bjørkekvister i mørket.

Nå skal jeg tvinne min egen krans som skal få sin plass på døra. Ingenting er som å komme til et flott ingangsparti. Da føler man seg velkommen.

Juleklemmer Martine