Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

søndag 13. desember 2009

Pimpe en standard julekurv?

Hei!

Har fått en standard julekurv fra noen eldre naboer. Den består av to julestjerner og en eføy i en rød og grønn kurv. Kanskje flere enn meg som får sånne nå i jula og føler at det ikke passer inn hverken i smak eller resten av interiøret. Så da lurer jeg på om noen av bloggerne der ut har forslag til hvordan en kan "pimpe" en slik julekurv?

Hilsen frøken uten blogg

Det første jeg tenker er:

1. Male eller spraylakke kurven du har fått i en farge som går med interiøret. Hvitt, grått eller kanskje julefargen rød er gode alternativ.


Hvit kurv er lekkert. Illustrasjon Ikea.


Mørk kurv. Mestergrønn 330,-

2. Pakke inn kurven i papir eller strie, lin eller annet tøy. Da kan du jo la julestjernen og eføyen være som de er, eller kanskje legge inn noen lerkegreiner og kongler?


Bilde: Marks and Spencer


Bilde: Opplysningskontoret for blomster og planter.


Bilde: Opplysningskontoret for blomster og planter.


Bilde: Opplysningskontoret for blomster og planter.

3. Plukke ut blomstene og sette de i andre potter. Jeg har fått dilla på sølv, og tror jeg skal ta meg en tur ned å kjøpe noen av disse fra Kid. Her er uansett mulighetene uendelige. Kanskje har du en gammel hvit Egersundbolle, kanskje har du en sinkpotte, kanskje har du et tretrau? Blomstene kan stå samlet, eller du kan ta ut en og en blomst i ulike potter. Du kan skjule "rot" ved å legge mose over. Er du handy, kan du tilogmed lage mosepotter - det er veldig stilig.









Bilder, fra Kid


4. Klippe av julestjernene, brenne stilken i et lys og bruke de som snittblomster. Kan stå opptil 2 uker. Veldig stilig! Eføyen kan kanskje få en egen potte - den kan en jo bruke året rundt:)


Her setter du sammen julestjernene med noen røde frynsetulipaner og amaryllis.


Bruk en V-formet vase og sett snittblomstene rett i vann.

Bilder, Domino, tidligere interiørmagasin, nå nedlagt.

Her er 8 tips om hva en kan gjøre med julestjerner:)

Kanskje har dere bloggere andre og bedre tips? Gi gjerne en kommentar!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for fine inspirasjons-bilder
:-)
Ha en fin uke, klem Hege.

Tiriltungen sa...

takk for noen fantastiske ideer! jeg får slike flotte gaver hvert år, men er like irritert på de mindre pene kurvene. Men korven kan jo godt byttes ut med en penere krukke man har fra før. Ellers har jeg handlet inn dype heltrebrødfat i tre på loppiser som juleplantene mine skal få kose seg oppi i år! takk for fine bilder :)

Creative By Helena sa...

Heisann!!! Kjempe gode tips! Men bare lurer på en ting; brenne stilken? hva hjelper det for??

Hilsen Helena

Solveig sa...

Brenne stilken forhindrer at den hvite væsken i blomsten ikke renner ut, og gjør at den får holdbarhet. Hvis en ikke brenner tar det ikke mer enn en dag eller to, før den begynner å tape seg. Bitter erfaring - HIHI!